Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2020

Τι σηματοδοτεί το νομοσχέδιο για την Παιδεία που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή

1. Ποιές αλλαγές εισάγονται με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή;
 
Ο νόμος αυτός συνιστά τομή στην εκπαίδευση, καθώς συνδέει ένα μέρος της χρηματοδότησης των Α.Ε.Ι. με την αξιολόγηση, ενώ χαράσσει πολιτικές που ξεκινούν και καταλήγουν στο τρίπτυχο «αξιολόγηση, ποιότητα, διαφάνεια». Πιο συγκεκριμένα, με το νομο αυτό ιδρύεται Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) σε αντικατάσταση της υπάρχουσας ΑΔΙΠ, εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο λειτουργίας της,
ενισχύεται ο ρόλος της, διευρύνεται το πεδίο των αρμοδιοτήτων της και θωρακίζεται η ανεξαρτησία της. Δρομολογείται παράλληλα η ριζική αναμόρφωση των διαδικασιών και του πλαισίου χρηματοδότησης των Α.Ε.Ι., καθώς συνδέεται ένα συγκεκριμένο ποσοστό  της  χρηματοδότησής τους με την αξιολόγησή τους, ώστε να διασφαλίζεται η διαρκής ποιοτική βελτίωση της λειτουργίας τους. Απελευθερώνεται παράλληλα η έρευνα και δημιουργείται ευέλικτο πλαίσιο λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Έρευνας (ΕΛΚΕ). Έτσι αποφεύγονται γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που στερούσαν ερευνητικούς πόρους από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Πατρίδα μας. Και συνδυάζεται η ευελιξία, με την λογοδοσία και τη διαφάνεια στη χρήση αυτών των πόρων.  Ακόμη, θεσπίζεται -για πρώτη φορά στη χώρα μας- Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής το οποίο αποκτάται κατόπιν εξετάσεων. Επίσης, αναστέλλεται η έναρξη λειτουργίας των 37 νέων τμημάτων Α.Ε.Ι.,τα οποία συστάθηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση, χωρίς συγκεκριμένα ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαιτούμενες μελέτες, χωρίς συνεκτικό σχεδιασμό, χωρίς καν την προηγούμενη γνώμη της ΑΔΙΠ όπως ο νόμος επιτάσσει. Επιπλέον, εντάσσονται οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί  στις ειδικές κατηγορίες και μετατίθενται κατά προτεραιότητα, ενώ θεσπίζεται αυτονομία των σχολείων ως προς την οργάνωση των μαθητικών εκδρομών.
 
2. Τι σηματοδοτούν οι μεταρρυθμίσεις που θεσπίζονται με το νέο νόμο;
 
Όπως τόνισε χθες ο Πρωθυπουργός κατά την ομιλία του στη Βουλή οι μεταρρυθμίσεις που εισάγονται με το νέο νόμο είναι καθοριστικές για τη χειραφέτηση του δημόσιου Πανεπιστημίου, Είναι μια πρόταση Ελευθερίας για τα δημόσια πανεπιστήμια, αλλά και ευθύνης, ταυτόχρονα. Το ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό των ανώτατων ιδρυμάτων αποκτά, τώρα, κίνητρα, ώστε να βελτιώνει το επιστημονικό του έργο, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα και τη δική του θέση. Οι φοιτητές αποκτούν πρόσβαση σε σύγχρονα προγράμματα σπουδών και καθηγητές αυξημένων προσόντων. Κάτι που αυτομάτως καθιστά ισχυρότερα και διεθνώς πιο ανταγωνιστικά τα πτυχία τους. Αλλά και οι υποψήφιοι φοιτητές θα διευκολύνονται, -καθώς η αξιολόγηση θα παρέχει σε αυτούς και τις οικογένειές τους σαφή εικόνα του επιπέδου σπουδών της σχολής- να επιλέξουν. Τα ίδια τα πανεπιστήμια αποκτούν, πλέον, τη δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους. Ολόκληρη η κοινωνία επηρεάζεται θετικά, καθώς θα απλώνεται και σε αυτήν η κουλτούρα της προσπάθειας και της επιβράβευσης. Και όλα αυτά τα οφέλη θα προκύψουν από μεταρρυθμίσεις οι οποίες δεν θα κοστίσουν ούτε ευρώ στα δημόσια ταμεία. Άλλωστε, οι μεγάλες αλλαγές συχνά δεν είναι υπόθεση χρημάτων, αλλά απόφασης.
 
3. Ποιά είναι τα αποτελέσματα από τις κυβερνητικές παρεμβάσεις του α΄ εξαμήνου στον τομέα της Παιδείας;
 
Ανάμεσα στα άλλα στο πρώτο αυτό εξάμηνο είχαμε: Επίσπευση της διαδικασίας διορισμού 4.500 εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού. Ενίσχυση του δημόσιου σχολείου με 5.250 μόνιμους διορισμούς στη Γενική Εκπαίδευση. Αποκατάσταση του πανεπιστημιακού ασύλου, για την προστασία της ελεύθερης διακίνησης ιδεών. Εξασφάλιση γρηγορότερου internet για όλα τα σχολεία της χώρας, χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση για το Δημόσιο, με εμφανείς ωφέλειες για 1.370.000 μαθητές, 142.000 εκπαιδευτικούς και 11.400 σχολικές μονάδες. Θεσμοθέτηση ευελιξίας στο λειτουργικό πλαίσιο των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων καταξιωμένων επιστημόνων και περισσότερων φοιτητών. Δημιουργία του πρώτου αγγλόφωνου προπτυχιακού προγράμματος. Αύξηση του Προϋπολογισμού του Υπουργείου για το 2020 κατά 102 εκατ. ευρώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.