Το νομοσχέδιο στοχεύει στην αναβάθμιση του σχολείου και περιλαμβάνει ρυθμίσεις σε 3 βασικούς άξονες: (α) την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στο σχολείο, (β) στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο και (γ) οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις στην ανώτατη εκπαίδευση. Σημειώνεται ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου παραμένει στη διάθεση των θεσμικών φορέων, προκειμένου να συζητηθεί διεξοδικότερα το περιεχόμενο των διατάξεων του νομοσχεδίου πριν την κατάθεσή του στη Βουλή.
Οι αλλαγές προβλέπονται σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα του σχολείου
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις προβλέπουν:
-Εργαστήρια Δεξιοτήτων στα σχολεία
-Αγγλικά στο νηπιαγωγείο
-Ενίσχυση της διδασκαλίας της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής
-Νέα οργάνωση και παρακολούθηση μαθημάτων -αξιολόγηση
-Επανασύσταση του θεσμού της Τράπεζας Θεμάτων με σταδιακή εφαρμογή αρχής γενομένης από τους μαθητές που εισέρχονται από το επόμενο σχολικό έτος στην Α’ Λυκείου.
-Ρυθμίσεις που αφορούν στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σημειώνεται ότι έχει δρομολογηθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής η διαμόρφωση νέων προγραμμάτων σπουδών και η σύνταξη νέων βιβλίων για όλες τις βαθμίδες του σχολείου. Έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στις πολλαπλές πηγές, στη συγκριτική ανάλυση, καθώς και σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας.
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων- πιλοτικό πρόγραμμα
Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος. Τα εργαστήρια οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές, όπως εθελοντισμός, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.α.
Τι αλλάζει σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των μαθητών
Στο Γυμνάσιο αυξάνονται από 4 σε 7 τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς και προβλέπεται ερευνητική εργασία για την Πληροφορική. Για την προαγωγή του ο μαθητής απαιτείται να έχει είτε τη βάση 10 σε κάθε μάθημα είτε 13 κατά μέσο όρο. Για να δικαιούται επανεξέταση τον Σεπτέμβριο πρέπει τα μαθήματα στα έχει βαθμό κάτω από τη βάση του 10 να είναι λιγότερα από τέσσερα.
Στο Λύκειο, στη Β’ και Γ’ Λυκείου, αυξάνονται κατά ένα τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς. Οι μαθητές προάγονται εφόσον έχουν γενικό μέσο όρο τουλάχιστον 10 αντί για 9,5 που ισχύει μέχρι σήμερα. Οι μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης στη Γ’ Λυκείου θα παρακολουθήσουν υποχρεωτικά και μαθηματικά, και οι μαθητές θετικής κατεύθυνσης θα παρακολουθούν ιστορία. Η διαγωγή των μαθητών θα αναγράφεται στους τίτλους σπουδών.
Τι αλλάζει σε ό,τι αφορά την πρόσβαση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης;
Μειώνονται οι Ομάδες Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη σχολική χρονιά. Οι ρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν στην ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση του προγράμματος της Γ’ Λυκείου αναφορικά με την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Επίσης, από το μεθεπόμενο σχολικό έτος (2021-2022) οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών θα εξετάζονται στο μάθημα των Λατινικών αντί της Κοινωνιολογίας.
Ποιες παρεμβάσεις γίνονται για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου
-Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων Σχολείων και Πειραματικών Σχολείων.
-Εισάγονται ρυθμίσεις που αφορούν στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-2021), ενώ για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προβλέπεται, εντός του 2020, η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.
-Θεσπίζονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση της πλήρωσης κενών στα σχολεία και στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό.
-Εισάγονται ρυθμίσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού και θεσμοθετείται ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης».
Τι προβλέπεται για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία
Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων Σχολείων και Πειραματικών Σχολείων. Από το Σεπτέμβριο 2020, προβλέπεται η λειτουργία 24 Πρότυπων και 38 Πειραματικών Σχολείων. Από το Σεπτέμβριο του 2021, προβλέπεται η επέκταση του θεσμού, με το χαρακτηρισμό και άλλων δημόσιων σχολείων ως Προτύπων ή Πειραματικών.
Με ποιο τρόπο θα αντιμετωπιστούν τα κενά στα σχολεία
Εισάγονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση της πλήρωσης κενών. Προβλέπεται διπλή μοριοδότηση για την παροχή εκπαιδευτικής υπηρεσίας σε δυσπρόσιτες περιοχές. Παράλληλα δίνεται προτεραιότητα στην κάλυψη λειτουργικών κενών που αφορούν στη διδασκαλία μαθημάτων που εξετάζονται πανελλαδικά. Προβλέπεται επίσης διετής διάρκεια στην ισχύ των πινάκων των εκπαιδευτικών.
Τι αφορούν οι ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση;
Πρώτον για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε Α.Ε.Ι. χωρίς υποχρεωτική συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) και χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση Υπουργού. Θεσμοθετούνται τα κοινά (joint) και διπλά (dual) προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων Α.Ε.Ι., αλλά και θερινά προγράμματα στα Α.Ε.Ι.. Παράλληλα παρέχονται διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών.
Δεύτερον, σε ό,τι αφορά την ανάδειξη Πρυτανικών Αρχών θεσμοθετείται το ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για τη διασφάλιση του αδιάβλητου και τη διευκόλυνση συμμετοχής στη διαδικασία, αλλάζει το εκλεκτορικό σώμα και καθιερώνεται η 4ετής θητεία.
Τρίτον σε ό,τι αφορά τις μετεγγραφές φοιτητών, καθιερώνεται για πρώτη φορά πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια), εξορθολογίζονται τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια και εισάγεται η καινοτομία του β’ κύκλου μετεγγραφών που θα προβλέπει την περιορισμένη δυνατότητα μετακίνησης σε άλλο τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου.
Οι αλλαγές προβλέπονται σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα του σχολείου
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις προβλέπουν:
-Εργαστήρια Δεξιοτήτων στα σχολεία
-Αγγλικά στο νηπιαγωγείο
-Ενίσχυση της διδασκαλίας της Πληροφορικής, των Ξένων Γλωσσών, των Κλασικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής
-Νέα οργάνωση και παρακολούθηση μαθημάτων -αξιολόγηση
-Επανασύσταση του θεσμού της Τράπεζας Θεμάτων με σταδιακή εφαρμογή αρχής γενομένης από τους μαθητές που εισέρχονται από το επόμενο σχολικό έτος στην Α’ Λυκείου.
-Ρυθμίσεις που αφορούν στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σημειώνεται ότι έχει δρομολογηθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής η διαμόρφωση νέων προγραμμάτων σπουδών και η σύνταξη νέων βιβλίων για όλες τις βαθμίδες του σχολείου. Έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στις πολλαπλές πηγές, στη συγκριτική ανάλυση, καθώς και σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας.
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων- πιλοτικό πρόγραμμα
Εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος. Τα εργαστήρια οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές, όπως εθελοντισμός, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.α.
Τι αλλάζει σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των μαθητών
Στο Γυμνάσιο αυξάνονται από 4 σε 7 τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς και προβλέπεται ερευνητική εργασία για την Πληροφορική. Για την προαγωγή του ο μαθητής απαιτείται να έχει είτε τη βάση 10 σε κάθε μάθημα είτε 13 κατά μέσο όρο. Για να δικαιούται επανεξέταση τον Σεπτέμβριο πρέπει τα μαθήματα στα έχει βαθμό κάτω από τη βάση του 10 να είναι λιγότερα από τέσσερα.
Στο Λύκειο, στη Β’ και Γ’ Λυκείου, αυξάνονται κατά ένα τα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς. Οι μαθητές προάγονται εφόσον έχουν γενικό μέσο όρο τουλάχιστον 10 αντί για 9,5 που ισχύει μέχρι σήμερα. Οι μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης στη Γ’ Λυκείου θα παρακολουθήσουν υποχρεωτικά και μαθηματικά, και οι μαθητές θετικής κατεύθυνσης θα παρακολουθούν ιστορία. Η διαγωγή των μαθητών θα αναγράφεται στους τίτλους σπουδών.
Τι αλλάζει σε ό,τι αφορά την πρόσβαση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης;
Μειώνονται οι Ομάδες Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφέρονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη σχολική χρονιά. Οι ρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν στην ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση του προγράμματος της Γ’ Λυκείου αναφορικά με την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Επίσης, από το μεθεπόμενο σχολικό έτος (2021-2022) οι υποψήφιοι της ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών θα εξετάζονται στο μάθημα των Λατινικών αντί της Κοινωνιολογίας.
Ποιες παρεμβάσεις γίνονται για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου
-Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων Σχολείων και Πειραματικών Σχολείων.
-Εισάγονται ρυθμίσεις που αφορούν στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-2021), ενώ για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προβλέπεται, εντός του 2020, η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.
-Θεσπίζονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση της πλήρωσης κενών στα σχολεία και στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό.
-Εισάγονται ρυθμίσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού και θεσμοθετείται ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης».
Τι προβλέπεται για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία
Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων Σχολείων και Πειραματικών Σχολείων. Από το Σεπτέμβριο 2020, προβλέπεται η λειτουργία 24 Πρότυπων και 38 Πειραματικών Σχολείων. Από το Σεπτέμβριο του 2021, προβλέπεται η επέκταση του θεσμού, με το χαρακτηρισμό και άλλων δημόσιων σχολείων ως Προτύπων ή Πειραματικών.
Με ποιο τρόπο θα αντιμετωπιστούν τα κενά στα σχολεία
Εισάγονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση της πλήρωσης κενών. Προβλέπεται διπλή μοριοδότηση για την παροχή εκπαιδευτικής υπηρεσίας σε δυσπρόσιτες περιοχές. Παράλληλα δίνεται προτεραιότητα στην κάλυψη λειτουργικών κενών που αφορούν στη διδασκαλία μαθημάτων που εξετάζονται πανελλαδικά. Προβλέπεται επίσης διετής διάρκεια στην ισχύ των πινάκων των εκπαιδευτικών.
Τι αφορούν οι ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση;
Πρώτον για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε Α.Ε.Ι. χωρίς υποχρεωτική συνεργασία με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) και χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση Υπουργού. Θεσμοθετούνται τα κοινά (joint) και διπλά (dual) προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων Α.Ε.Ι., αλλά και θερινά προγράμματα στα Α.Ε.Ι.. Παράλληλα παρέχονται διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών.
Δεύτερον, σε ό,τι αφορά την ανάδειξη Πρυτανικών Αρχών θεσμοθετείται το ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για τη διασφάλιση του αδιάβλητου και τη διευκόλυνση συμμετοχής στη διαδικασία, αλλάζει το εκλεκτορικό σώμα και καθιερώνεται η 4ετής θητεία.
Τρίτον σε ό,τι αφορά τις μετεγγραφές φοιτητών, καθιερώνεται για πρώτη φορά πρόσθετο ακαδημαϊκό κριτήριο (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια), εξορθολογίζονται τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια και εισάγεται η καινοτομία του β’ κύκλου μετεγγραφών που θα προβλέπει την περιορισμένη δυνατότητα μετακίνησης σε άλλο τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.