Κύριε υπουργέ θα ήθελα σας παρακαλώ να μας πείτε τι ακριβώς σκέφτεστε να κάνετε και που βρίσκεστε σήμερα στο θέμα του χώρου στάθμευσης των δικύκλων και των μοτοσικλετών που έχετε εξαγγείλει. Πως εννοείτε τους χώρους αυτούς κάτι σαν τους χώρους στάθμευσης των αυτοκινήτων τα γνωστά πάρκινγκ ;
Όποιος κυκλοφορεί στους δρόμους των ελληνικών πόλεων, κύριε Γιακουμή, διαπιστώνει ότι ένα από τα προβλήματα που υπάρχουν είναι ότι δεν προβλέπονται χώροι στάθμευσης για τα δίκυκλα –οι ελάχιστοι υπάρχοντες χώροι δεν επαρκούν– με αποτέλεσμα πολλές φορές την άναρχη στάθμευσή τους ακόμα και πάνω στα πεζοδρόμια. Στο Υπουργείο διαπιστώσαμε, όμως, και κάτι ακόμα: Ότι σήμερα δεν υφίσταται καν θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία πάρκινγκ δικύκλων. Η ιδέα, λοιπόν, είναι να θεσμοθετήσουμε αυτό ακριβώς, τη δημιουργία και λειτουργία χώρων στάθμευσης για δίκυκλα. Σε σύντομο χρονικό
διάστημα, λοιπόν, θα είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις τεχνικές προδιαγραφές με τις οποίες θα μπορούν να λειτουργούν αυτοί οι χώροι. Με κάθε λεπτομέρεια, ασφαλώς, από τις ελάχιστες διαστάσεις μέχρι το καθεστώς λειτουργίας τους. Θα προβλέπεται, επίσης, το πώς ακριβώς θα δίνεται η δυνατότητα να δημιουργηθεί και σε ένα υφιστάμενο πάρκινγκ αυτοκινήτων, ειδικός χώρος στάθμευσης για δίκυκλα. Είναι ένα απλό βήμα για να κάνουμε λίγο καλύτερη και ευκολότερη την καθημερινότητα στις πόλεις μας.
Από πότε και πως θα εφαρμοστεί το νέο μέτρο με τα διόδια, η λεγόμενη διαλειτουργικότητα, και ποιες διελεύσεις θα αφορά η χιλιομετρική απόσταση για το ανάλογο “κόμιστρο” των διοδίων;
Να τα πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως θα θυμάστε, στο κρεσέντο λαϊκισμού που είχε επιδοθεί ως αντιπολίτευση, είχε συνταχθεί και με όλους εκείνους που συστηματικά δεν πλήρωναν τα διόδια. Στη συνέχεια, ως κυβέρνηση, με ευκολία πέρασε από το «Δεν πληρώνω» στο «Πληρώνω πολύ ακριβότερα», αυξάνοντας σε πολλές περιπτώσεις τους σταθμούς διοδίων αλλά και τις τιμές τους… Παράλληλα, ενώ πολλές φορές εξήγγειλε τα ηλεκτρονικά διόδια, τελικά λίγο καιρό πριν τις εκλογές παρουσίασε ως διαγωνισμό ένα «γονατογράφημα», που ήθελε τουλάχιστον 4 χρόνια για να εφαρμοστεί –και αν εφαρμοζόταν, αφού προέβλεπε μια μεθοδολογία και ένα σύστημα που δεν εφαρμόζεται σχεδόν πουθενά αλλού- και εν τέλει, όπως ξέρετε, ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Αυτή την κατάσταση είχαμε να αντιμετωπίσουμε… Τι ερχόμαστε, λοιπόν, να κάνουμε εμείς τώρα; Πρώτα απ’ όλα, εμείς λέμε ότι τα διόδια είναι αναγκαία, αλλά με λογικές τιμές –όχι υπερβολές. Από εκεί και πέρα, το πρώτο βήμα είναι η λεγόμενη διαλειτουργικότητα. Σήμερα, για να πας από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, αν δεν θες να πληρώνεις μετρητά σε κάθε σταθμό διοδίων αλλά να περνάς με κάποιου είδους e-pass, χρειάζεται να έχεις 3 διαφορετικά… Αυτό είναι τρελό! Συζητήσαμε με όλους τους εμπλεκόμενους, λοιπόν, και συμφωνήσαμε αυτό στο εξής να μπορεί να γίνεται με μία ηλεκτρονική συσκευή, όχι με διαφορετική για κάθε κομμάτι του δρόμου. Αυτό απαιτεί βέβαια ένα προπαρασκευαστικό διάστημα για να είναι έτοιμο, αλλά όλοι εκτιμούν πως θα λειτουργήσει μέσα στο 2020. Πέρα από αυτό, προετοιμάζουμε με σοβαρότητα και μεγάλη προσοχή και τον διαγωνισμό που θα γίνει για τα ηλεκτρονικά διόδια. Δεν θα ήταν υπεύθυνο να σας πω κάτι πιο συγκεκριμένο αυτή τη στιγμή, αλλά το βέβαιο είναι ότι δεν θα πάμε να «πρωτοτυπήσουμε» με κάτι που δεν θα έχει κανένα εχέγγυο αξιοπιστίας, αλλά μελετούμε τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται στο εξωτερικό.
Πείτε μου επίσης σας παρακαλώ τι σχεδιάζετε να αλλάξετε από εδώ και πέρα στο θεσμικό πλαίσιο της κατασκευής των μεγάλων έργων;
Είναι αλήθεια ότι ιδιαίτερο βάρος δίνουμε και σε καίριες θεσμικές παρεμβάσεις. Προσέξτε όμως, δεν είναι στη φιλοσοφία μας να ξεριζώνουμε τα πάντα, γι’ αυτό και δεν πήγαμε να καταργήσουμε τους υφιστάμενους Νόμους 4412 και 4413, αλλά να τους κάνουμε καλύτερους. Με μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές, όπως τη δυνατότητα επίβλεψης και από ιδιωτικές εταιρείες. Ήδη, στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε, περιλαμβάνονταν κρίσιμες και ουσιώδεις παρεμβάσεις, με στόχο τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των συμβάσεων παραχώρησης, την απλοποίηση των προϋποθέσεων για τη σύμβαση μελέτης και κατασκευής δημόσιου έργου ώστε να προχωρούν πιο γρήγορα οι διαδικασίες για τα έργα, αλλά και κάποιες απλοποιήσεις στο νομικό πλαίσιο για τα ΣΔΙΤ.
Επιπλέον, βέβαια, πρέπει να σας πω ότι μας ενδιαφέρουν οι ουσιώδεις καινοτομίες, οι καλές ιδέες που έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία στο εξωτερικό, τα νέα, σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα δημοπράτησης με τις λεγόμενες «καινοτόμες προτάσεις». Είναι άλλωστε η δική μας παράταξη αυτή που πάντα εντοπίζει τα προβλήματα στον τομέα των έργων υποδομής, αλλά και τους κατάλληλους τρόπους αντιμετώπισής τους. Πάντα η Νέα Δημοκρατία πρωτοπορεί σε αυτόν τον τόπο, καινοτομεί και ανοίγει νέους δρόμους! Σας θυμίζω τις συμβάσεις παραχώρησης, που η Νέα Δημοκρατία θεσμοθέτησε το 2006 στα μεγάλα οδικά έργα. Και αποδείχτηκαν πιο αποτελεσματικές, με μικρότερο κόστος και πιο γρήγορες από τα «κλασσικά» δημόσια έργα.
Εξετάζετε κ. Υπουργέ την αλλαγή καθεστώτος σε ότι αφορά τον τρόπο εισαγωγής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το εξωτερικό , ώστε οι ενδιαφερόμενοι να μην πληρώνουν υψηλούς φόρους για την αγορά τους;
Ασφαλώς. Εδώ πρέπει να αντιμετωπίσουμε ταυτόχρονα δύο προβλήματα: Αφενός ότι τα κόστη που πληρώνει σήμερα ο Έλληνας είναι παράλογα και αφετέρου ότι η κλιματική αλλαγή μάς χτυπάει ήδη την πόρτα και πρέπει άμεσα να λάβουμε μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος. Η πραγματικότητα, κύριε Γιακουμή, είναι ότι ο στόλος των αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι επικίνδυνα γερασμένος. Ενώ μεγάλο μέρος της παγκόσμιας ρύπανσης οφείλεται στα Ι.Χ. αυτοκίνητα, στην Ελλάδα ο μέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη. Συνεπώς, πρέπει να δράσουμε τώρα πριν είναι αργά. Χρειαζόμαστε αυτοκίνητα που να ρυπαίνουν λιγότερο και να προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια. Και βέβαια, τα χρειαζόμαστε σε λογικό κόστος για τον πολίτη.
Επεξεργαζόμαστε, λοιπόν, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για «καθαρά» αυτοκίνητα, με ξεκάθαρες προτεραιότητες: Να δώσουμε κίνητρα για την αντικατάσταση πολλών από όσα κυκλοφορούν σήμερα με αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, όπως επιτάσσει και η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Να διευκολύνουμε την εισαγωγή φθηνών, ποιοτικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Να κινητροδοτήσουμε, σε συνεννόηση και με το Υπουργείο Οικονομικών, την αγορά νέων αυτοκινήτων. Να μειώσουμε τους υπερβολικούς δασμούς στην εισαγωγή αυτοκινήτων. Και βέβαια, να στηρίξουμε την ηλεκτροκίνηση.
Στην πολιτική επικαιρότητα κ. Υπουργέ τι θα γίνει με τους πρόσφυγες και μετανάστες; Πώς θα αντιμετωπίσετε από την μία τον περιορισμό της εισόδου μεταναστών στη χώρα αλλά και να μην υπάρχουν από την άλλη , αντιδράσεις σε ότι αφορά τις τοπικές κοινωνίες που καλούνται να φιλοξενήσουν πρόσφυγες.
Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα σύνθετο πρόβλημα. Ξέρετε, η Ελλάδα είναι η χώρα στην οποία ανακαλύφθηκε η έννοια του μέτρου, αλλά στη σύγχρονη ελληνική πολιτική πραγματικότητα πολλές φορές διαπιστώνουμε ότι δυστυχώς χάνεται το μέτρο. Γι’ αυτό και ήταν πολύ σωστή η παρέμβαση του κυβερνητικού εκπροσώπου, ο οποίος είπε ότι δεν πρέπει να ρίχνουμε λάδι στη φωτιά. Αντιθέτως, είναι ανάγκη να βλέπουμε ψύχραιμα το θέμα και να δουλέψουμε από κοινού για λύση που να υπακούει σε συγκεκριμένες αρχές και δεδομένα: Ναι στην αποσυμφόρηση των νησιών. Ναι στις δομές, ακόμα και κλειστού τύπου. Ναι στο να δοθεί προτεραιότητα στα μικρά παιδιά. Ναι στα ανθρώπινα δικαιώματα. Ναι στην απόλυτη προστασία της ασφάλειας κάθε πολίτη σε όλη τη χώρα. Ναι στο να μην υπάρχει υπερσυγκέντρωση σε καμία περιφέρεια της χώρας. Και βέβαια, γιατί αυτή είναι η πιο κρίσιμη προϋπόθεση για να λειτουργήσει κάθε λύση, ναι στην ευρωπαϊκή διάσταση του προβλήματος. Το θέμα δεν είναι ελληνικό, είναι ευρωπαϊκό. Αυτό άλλωστε τονίζει σταθερά και ο Πρωθυπουργός μας Κυριάκος Μητσοτάκης. Και μόνον αν το συνειδητοποιήσουν αυτό απόλυτα όλες οι πλευρές, θα αντιμετωπιστεί όπως πρέπει.
Κύριε υπουργέ αναμφίβολα κατάγεστε από μία πολιτική οικογένεια που έχει δώσει πολλά στη χώρα και έχει συμβάλλει στην αποκατάσταση της Δημοκρατίας. Συστατικό της Δημοκρατίας είναι η συναίνεση και η συνεννόηση πόσο μάλλον όταν πρόκειται για τη θεσμική εκπροσώπηση της χώρας όπως είναι η εκλογή προέδρου Δημοκρατίας και ήθελα με την ευκαιρία να σας ρωτήσω πόσο τιμητικό για εσάς θα ήταν αν και πάλι η οικογένεια σας κληθεί να συμβάλει θεσμικά στο ανώτατο επίπεδο της χώρας;
Νομίζω ότι η συζήτηση για αυτό το θέμα είναι εξαιρετικά πρόωρη. Και βέβαια, τον πρώτο και τελευταίο λόγο για αυτό τον έχει ο Πρωθυπουργός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.