Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2016

2,5 δις επί πλέον έσοδα για το δημόσιο που τώρα χάνονται στη φοροδιαφυγή θα εισπραχθούν από την εφαρμογή του προγράμματος της ΝΔ για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές,



Με στόχο τη συγκέντρωση επί πλέον εσόδων για το δημόσιο άνω των 2,5 δις ευρώ (1,5 δις ευρώ από την ηλεκτρονική τιμολόγηση και 1 δις ευρώ από την αύξηση της εισπραξιμότητας του Φ.Π.Α.),ο Αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κωστής Χατζηδάκης και ο Συντονιστής Οικονομικών Υποθέσεων, βουλευτής Φθιώτιδας, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασαν σήμερα, Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου, την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Στόχος είναι η αύξηση της χρήσης του «πλαστικού χρήματος» προς όφελος των πολιτών, των επιχειρήσεων και του Κράτους.

Η πρόταση αυτή, της Νέας Δημοκρατίας εντάσσεται στη Συμφωνία Αλήθειας και τον οδικό χάρτη εξόδου της χώρας από την κρίση, που παρουσίασε ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στη Δ.Ε.Θ.





Εισήγηση του Αντιπροέδρου της Νέας Δημοκρατίας
κ. Κωστή Χατζηδάκη
κατά την παρουσίαση της πρότασης της Νέας Δημοκρατίας
για την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών

Κυρίες και κύριοι,
Σας παρουσιάζουμε σήμερα ένα ακόμα τμήμα του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας.
Όπως ξέρετε, στο Συνέδριο του Κόμματός μας τον περασμένο Απρίλιο παρουσιάσαμε τις 25 πρώτες προτάσεις από το πρόγραμμα, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν οι προτάσεις για το μεταναστευτικό και για τις υιοθεσίες.
Πριν λίγες μέρες στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ο Πρόεδρος του Κόμματος Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε με σαφήνεια το στίγμα της κυβερνητικής πρότασης της Νέας Δημοκρατίας στην οικονομία: Λιγότεροι φόροι – λιγότερες δαπάνες – άνοιγμα στην επιχειρηματικότητα.
Μίλησε συγκεκριμένα. Η ομιλία του είχε κοστολογημένα στοιχεία. Χωρίς υπερβολές. Με πραγματισμό και υπευθυνότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα ερχόμαστε, ο κ. Σταϊκούρας κι εγώ, να μιλήσουμε αναλυτικότερα για ένα σημαντικό σκέλος της οικονομικής μας πολιτικής, στο οποίο αναφέρθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη Θεσσαλονίκη.
Τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, ένα από τα κλειδιά στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής.
Η Ελλάδα, δυστυχώς, τόσα χρόνια ήταν ουραγός στον συγκεκριμένο τομέα. Το 2014, συγκεκριμένα, ήταν προτελευταία στην Ευρωπαϊκή Ένωση! Τα  capital controls άλλαξαν, βέβαια, λόγω ανάγκης τις συνήθειες των πολιτών. Όμως, παρά των τριπλασιασμό του αριθμού συναλλαγών, παραμένουμε τρίτοι από το τέλος!
Είναι προτεραιότητά μας να δρομολογήσουμε ένα ολοκληρωμένο πλέγμα παρεμβάσεων που θα βοηθήσει τη χώρα μας να φτάσει στο επίπεδο επιδόσεων των πιο ανεπτυγμένων οικονομιών.
Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά:
o   Για το Κράτος και την οικονομία:  Η πάταξη της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής και της παραοικονομίας θα αποδώσει σημαντικά θετικά δημοσιονομικά αποτελέσματα. Αυτό θα δημιουργήσει «δημοσιονομικό περιθώριο» για την άσκηση αναπτυξιακή πολιτικής, μέσω περαιτέρω μείωσης της φορολογίας.
o   Για τις επιχειρήσεις: Θα τονωθεί η ανταγωνιστικότητα και η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων.
o   Για τους πολίτες: Θα απλοποιηθεί σημαντικά η καθημερινή ζωή των καταναλωτών και θα περιοριστεί το βάρος που σηκώνουν οι έντιμοι φορολογούμενοι, λόγω μείωσης της φοροδιαφυγής.

Σε αυτό το σημείο, κυρίες και κύριοι, θα ήθελα να κάνω μια πολιτική επισήμανση.
Οι εκτιμήσεις των τεχνοκρατών που προετοίμαζαν αυτή την πρόταση λένε πως οι παρεμβάσεις που προτείνουμε μπορούν να αυξήσουν κατά  1,5 δις τα έσοδα του δημοσίου σε δύο χρόνια.
Θα προσέξατε, όμως, πως στην παρουσίαση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Δ.Ε.Θ. αυτό το νούμερο δεν συμπεριλήφθηκε στον πίνακα των μέτρων που θα καλύψουν το κόστος της μειωμένης φορολογίας.
Ο λόγος είναι πως κατανοούμε απόλυτα την επιφυλακτικότητα των πολιτών. Δεν θέλαμε να μας πουν «κι εσείς τα ίδια λέτε».
Πόσο μάλλον όταν έχει προηγηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος μιλούσε για είσπραξη 2,5 δις από τη φοροδιαφυγή σε μερικούς μήνες χωρίς να κάνει σχεδόν τίποτα!
Μείναμε λοιπόν στα στοιχεία που ακούσατε από τον κ. Μητσοτάκη στη Δ.Ε.Θ. Θα πετύχουμε τους στόχους μας με τον τρόπο που εξήγησε ο κ. Μητσοτάκης. Με τη μείωση των δαπανών και την ισόποση μείωση των φόρων.
Αυτό, όμως, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως δεν έχουμε την υποχρέωση να παρουσιάσουμε αναλυτικά την πρόταση την οποία σκιαγράφησε ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη σε σχέση με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Είναι η πρόταση αυτή συμβολή στον δημόσιο διάλογο και καλούμε την Κυβέρνηση να την ακούσει σοβαρά

Κυρίες και κύριοι, ένα βασικό στοιχείο που θα ήθελα να κρατήσετε από τη σημερινή εκδήλωση είναι πως δεν καταφεύγουμε σε μεγάλα λόγια.
Παρουσιάζουμε λεπτομερείς, τεκμηριωμένες προτάσεις, επεξεργασμένες από ικανούς τεχνοκράτες με βάση τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές.
Προτάσεις που μπορούν να κάνουν άμεσα τη διαφορά και θα την κάνουν σύντομα, όταν θα κληθούμε να τις εφαρμόσουμε.




Εισήγηση του Συντονιστή Οικονομικών Υποθέσεων της Νέας Δημοκρατίας κ. Χρήστου Σταϊκούρα
κατά την παρουσίαση της πρότασης της Νέας Δημοκρατίας
για την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών

Κυρίες και Κύριοι,
Πριν καταθέσω την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, θα μου επιτρέψετε ορισμένες σύντομες επισημάνσεις:

1η Επισήμανση: Η καθιέρωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών αποτελεί μία σύνθετη μεταρρύθμιση, που όμως μπορεί να αποφέρει πολλά και σημαντικά οφέλη, ποσοτικά και ποιοτικά, στους καταναλωτές, στις επιχειρήσεις και στο κράτος.
Εμπειρικές μελέτες και η διεθνής πρακτική καταδεικνύουν ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές συρρικνώνουν τα φαινόμενα φοροδιαφυγής, παραοικονομίας και λαθρεμπορίου, συμβάλλουν στη διαφάνεια ενισχύοντας τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού, τονώνουν τα δημόσια έσοδα, οδηγούν σε δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών, αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, ενισχύουν την οικονομική μεγέθυνση.
Ενδεικτικά και μόνο, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, μία αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών κατά 10% θα μπορούσε να προσθέσει στον ετήσιο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ περίπου 0,2%.
Ενώ άλλη μελέτη έχει δείξει ότι μία αντίστοιχη αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, της τάξεως δηλαδή του 10%, θα μπορούσε να μειώσει την παραοικονομία κατά 5%.

2η Επισήμανση: Η Ελλάδα, διαχρονικά, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι ουραγός στη χρήση και αξιοποίηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με έρευνα, οι πληρωμές μέσω πλαστικού χρήματος στην Ελλάδα αντιπροσωπεύουν μόλις το 6% των συνολικών πληρωμών, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να αγγίζει το 24%.

3η Επισήμανση: Η επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων και περιορισμών, το καλοκαίρι του 2015, αν και είχε εξαιρετικά δυσμενείς συνέπειες στην ελληνική οικονομία, συνετέλεσε, αναπόφευκτα, στη ριζική αλλαγή των συναλλακτικών πρακτικών των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων και επιτάχυνε την ωρίμανση των συνθηκών για τη χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, ο αριθμός των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών ανήλθαν στα 88,2 εκατομμύρια το 2ο εξάμηνο του 2015, αυξημένος κατά 128% σε σύγκριση με το 1ο εξάμηνο του 2015, με την αξία των συναλλαγών να διαμορφώνεται στα 5,1 δις ευρώ, αυξημένη, αντιστοίχως, κατά 110%.

4η Επισήμανση: Η Κυβέρνηση κωλυσιεργεί.
Από πέρυσι, εξαγγέλλει νομοθετικό πλαίσιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, και ακόμη τίποτα.
Από πέρυσι, έχει αναλάβει τη μνημονιακή δέσμευση να επεξεργαστεί σχέδιο για την προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών, μέχρι τον Μάρτιο του 2016,  και ακόμη τίποτα.
Από τον Μάιο, έχει αναλάβει αντίστοιχη μνημονιακή δέσμευση, στο Συμπληρωματικό Μνημόνιο, μέχρι τον Ιούνιο του 2016, και ακόμη τίποτα.
Η καθυστέρηση της Κυβέρνησης στην υλοποίηση αυτής της αυτονόητης πολιτικής γεννά εύλογα ερωτηματικά για την πραγματική της πρόθεση να ενισχύσει τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και να περιορίσει τη φοροδιαφυγή.

Συμπερασματικά: Αν και τα οφέλη από την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών είναι πολλά και σημαντικά, και έχει ήδη επέλθει, εξ ανάγκης λόγω της επιβολής κεφαλαιακών περιορισμών, μια «συναλλακτική μεταρρύθμιση» στην κοινωνία, η Κυβέρνηση αδρανεί.
Η Νέα Δημοκρατία έρχεται, και πάλι, να καλύψει αυτό το κενό.
Με την κατάθεση ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου, το οποίο περικλείει μια σειρά διοικητικών μέτρων και οικονομικών κινήτρων για τη διείσδυση και εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Σχέδιο συνεκτικό, ρεαλιστικό και τεκμηριωμένο.
Σχέδιο που καταρτίστηκε με τη συμμετοχή και συμβολή του ιδιωτικού τομέα και το οποίο λαμβάνει υπόψη τα συμπεράσματα και τις προτάσεις μελετών που πρόσφατα έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Σχέδιο που απαιτεί την ουσιαστική υποστήριξη, την ενεργή εμπλοκή και τη διαρκή παρακολούθηση του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, των εποπτικών αρχών, των πιστωτικών ιδρυμάτων, του επιχειρηματικού κόσμου, των καταναλωτών.
Στα διοικητικά μέτρα εντάσσονται:

1.        H υποχρέωση διάθεσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής (τερματικών POS) παντού.
Από όλες τις δημόσιες υπηρεσίες μέχρι το πιο μικρό εμπορικό κατάστημα.
Σταδιακά, σε βάθος διετίας, και ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης.

2.        Η υποχρεωτική σταδιακή καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, μέσα από εναλλακτικά δίκτυα και κανάλια, μεταξύ των επιχειρήσεων.
Σήμερα μόλις το 6% των 250 εκατομμυρίων τιμολογίων που εκδίδονται σε ετήσια βάση διακινείται ηλεκτρονικά.
Στόχος η καθολική καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσα σε τρία χρόνια, πρώτα οι μεγάλες ανώνυμες εταιρείες και στη συνέχεια, σταδιακά, οι μικρότερες επιχειρήσεις.

3.        Η υποχρεωτική καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τους προμηθευτές του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η αξιοποίηση του ηλεκτρονικού Συστήματος Δημοσίων Συμβάσεων μπορεί να αξιοποιηθεί αποτελεσματικότερα για τη λήψη ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους προμηθευτές της Γενικής Κυβέρνησης που ήδη συμπεριλαμβάνονται σε αυτό.
Σχετική Κοινοτική Οδηγία αναφέρει ότι αυτό θα είναι υποχρεωτικό από το Νοέμβριο του 2018, όμως μπορεί να υλοποιηθεί πιο γρήγορα στέλνοντας το μήνυμα ότι οι μεταρρυθμίσεις στη χώρα μας υλοποιούνται εμπροσθοβαρώς.

4.        Η μείωση του ορίου χρήσης μετρητών στις συναλλαγές.
Το όριο πρέπει να είναι περιορισμένο, αυστηρό αλλά και λογικό.
Θα μπορούσε να τεθεί άμεσο όριο στα 500 ευρώ για συναλλαγές λιανικής με μετρητά, με προοπτική σταδιακής περαιτέρω μείωσης (το όριο σήμερα είναι τα 1.500 ευρώ).
Το αρχικό όριο και η περίοδος περιορισμού αυτού μπορεί να διαφοροποιηθούν.
Όπως μπορεί να διαφοροποιηθεί και το ανώτατο όριο χρήσης μετρητών ανά κλάδο, ανάλογα με το ρίσκο φοροδιαφυγής του κλάδου.

5.        Η σύνδεση της έκπτωσης φόρου με τις ηλεκτρονικές πληρωμές.
Το «αφορολόγητο όριο» θα σχηματίζεται, σταδιακά, με δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών και τραπεζικών ηλεκτρονικών πληρωμών.
Μπορεί να προσμετρώνται στο διπλάσιο δαπάνες από τομείς οικονομικής δραστηριότητας που παρουσιάζουν εκτεταμένη φοροδιαφυγή (ειδικότερα για ελεύθερα επαγγέλματα και λιανικό εμπόριο), ως κίνητρο για τον περιορισμό της απόκρυψης εισοδημάτων, κατόπιν ανάλυσης κινδύνου.
Μέσω της παρέμβασης αυτής, θα διαμορφωθεί ένας ολοκληρωμένος μηχανισμός διασταύρωσης των εισοδημάτων, των περιουσιακών στοιχείων και των συναλλαγών, διευκολύνοντας τους ελέγχους και τον εντοπισμό παραβάσεων.

6.        Θα μπορούσε, επίσης, να καθιερωθεί η υποχρεωτική καταβολή μισθοδοσίας ηλεκτρονικά και ο επιμερισμός της πίστωσης μισθοδοσίας σε δύο διακριτά τμήματα, όπου το ένα τμήμα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Στα οικονομικά κίνητρα εντάσσονται:

1.        Η «λοταρία» αποδείξεων, μέσω της οποίας θα κληρώνονται αποδείξεις και όλοι οι συμμετέχοντες θα μπορούν να κερδίσουν αυτοκίνητα ή/και σπίτια.
Το μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί στοχευμένα, σε κλάδους με υψηλό βαθμό παραβατικότητας.

2.        Η επιστροφή ποσοστού του αναλογούντος Φ.Π.Α. για συναλλαγές σε τομείς και πεδία που η φοροδιαφυγή ανθεί.
Για παράδειγμα, δεν θα υπάρχει επιστροφή στις αγορές των supermarkets, αλλά για ιατρικές ή νομικές υπηρεσίες, υδραυλικές ή άλλες εργασίες οι συναλλαγές θα τυγχάνουν επιστροφής Φ.Π.Α. μέχρι και 50%.
Τα ποσοστά θα εξειδικευθούν μετά από σχετική ανάλυση κινδύνου και επί τη βάση υφιστάμενων μελετών του ΙΟΒΕ, του Σ.Ε.Β. και των ελεγκτικών εταιρειών.

3.        Ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για την κάλυψη του κόστους που προκύπτει από την προμήθεια του λογισμικού ή της υπηρεσίας ηλεκτρονικής τιμολόγησης, τερματικών μέσων POS και εκπαίδευσης προσωπικού, απαιτείται η κατάρτιση ενός συνεκτικού σχεδίου ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και προώθησης της χρήσης ηλεκτρονικών συναλλαγών και η υποβολή του για χρηματοδότηση μέσω των κονδυλίων του «Σχεδίου Γιούνκερ», ή σχετικών προγραμμάτων ΕΣΠΑ.

4.        Η θεσμοθέτηση ενός «ειδικού επαγγελματικού λογαριασμού» για τις επιχειρήσεις.
Ο λογαριασμός αυτός θα είναι μερικώς ακατάσχετος.
Σ’ αυτόν θα πιστώνονται όλα τα χρήματα από ηλεκτρονικές συναλλαγές και αυτός με τη σειρά του θα «τροφοδοτεί» συγκεκριμένες λειτουργίες της επιχείρησης (π.χ. πληρωμή μισθοδοσίας, πληρωμή υποχρεώσεων σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, εξόφληση λογαριασμών ΔΕΚΟ, εξόφληση προμηθευτών κ.α.).

5.        Η μείωση των τραπεζικών προμηθειών στα επίπεδα που θέτει η σχετική κοινοτική οδηγία, προκειμένου να μην παρατηρούνται υπέρογκες χρεώσεις για πολίτες και επιχειρήσεις.
Σήμερα οι προμήθειες είναι αρκετά υψηλές και μάλιστα υπολογίζονται στις συναλλαγές με τον Φ.Π.Α. καθιστώντας ακόμη πιο δυσβάστακτη τη χρέωση της επιχείρησης, αφού ο Φ.Π.Α. θα αποδοθεί ολόκληρος στο Δημόσιο.

Συμπερασματικά, οι εμπειρικές μελέτες που έχουν δημοσιευθεί την διετία 2015 - 2016, καταλήγουν ότι από το συνδυασμό όλων αυτών των παρεμβάσεων μπορεί να προέλθουν επιπλέον έσοδα για το Δημόσιο άνω των 2,5 δις ευρώ (1,5 δις ευρώ από την ηλεκτρονική τιμολόγηση και 1 δις ευρώ από την αύξηση της εισπραξιμότητας του Φ.Π.Α.).
Εμείς προκειμένου να θέσουμε ρεαλιστικούς στόχους και να «χτίσουμε» σχέση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας προσδοκούμε ότι από τις παρεμβάσεις αυτές θα αυξήσουμε, με βιώσιμο τρόπο, τα έσοδα κατά 1,5 δις ευρώ σε βάθος διετίας, στόχος συντηρητικός σε σχέση με τα ευρήματα όλων των σχετικών μελετών.
Τα επιπλέον αυτά έσοδα θα μας δώσουν δημοσιονομικό περιθώριο για να προχωρήσουμε ακόμη πιο αποφασιστικά τις μειώσεις φόρων στο εισόδημα, στον Φ.Π.Α. και στις ασφαλιστικές εισφορές, που έχουμε σχεδιάσει υπό την προϋπόθεση της μείωσης του μεσο-μακροπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου από το 3,5% στο 2% του Α.Ε.Π.




 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.